کتاب های ویولا

یافتن رپرتواری مناسب و نسبتا جامع برای ساز ویولا از سطوح مبتدی در ایران کاری دشوار است، لذا  بهار 1401 تصمیم به تدوین یک سلسله کتاب با رپرتواری نسبتا کامل گرفته شد. برای این امر از سرفصل پیشنهادی رویال کنسرواتوار تورنتو و برنامه توسعه موسیقی آن موسسه کمک گرفته شد.

در ابتدای هر کتاب در بخش تمرین ها، تمرین های لازم برای نواختن مواد امتحانی هر سطح آموزشی از کتاب ل ویلون نگارش ماتیو کریک بوم استخراج شده و در صورت لزوم تمرین هایی توسط تدوین گر به آن ها اضافه گردیده است. این تمرین ها برای ساز ویولا ترنسکریپت شده است. در سطوح بالاتر تعدادی از اتودهای پیشنهادی برای ویلون هم به دلیل بار آموزشی متناسب با هر سطح ترنسکریپت شده و به مجموعه تمرین ها اضافه گردیده است. در بخش دوم اتودهای امتحانی پیشنهادی رویال کنسرواتوار برای آن سطح و پس از آن در بخش سوم، قطعات به ترتیب لیست های پیشنهادی آورده شده است.

این مجموعه در حال ثبت و نشر توسط انتشارات هنر دژاکام است و تا کنون پنج جلد آن آماده بهره برداری است.

Preparatory, Grade 1, Grade 2, Grade 3, Grade 4

مجموعه گام ها و فواصل موسیقایی برای نوآموزان ویلون هم که در دست تدوین برای ساز ویولا است نیز در کنار مجموعه در دست تدوین می تواند تا حد زیادی نیاز هنرجویان را از لحاظ تمرین و تسلط به گام های آسان در پنج پوزیسیون اول ویولا و همچنین شناخت فواصل و نحوه انجام پرش های بلندتر را برطرف سازد.

کارایی این مجموعه و مدون بودن روند حرکت تمرین ها و رپرتوار سبب افزایش سرعت چشمگیر پیشرفت در هنرجویان پرتلاش و دارای تمرین منظم و هدفمند روزانه در کارگاه ها و فستیوال های برگزار شده به اثبات رسیده است. اجرای هنرجوهای در حال پرورش با این روش برای داوران غیر ایرانی فستیوال ها نیز چشمگیر بوده است.

در کنار این مجموعه کتابهای آموزشی و گام نوازی چون گام نوازی پل هرفورت (در دست تدوین برای ویولا)، گام نوازی هریمالی (ترنسکریپت شده توسط موگیل)، مجموعه های آموزشی شوچیک، گام نوازی کارل فلش، دوبلهای ملودیک هافمن و … باید بنا به صلاحدید مربی ها مورد استفاده قرار گرفته زیرا که هیچ مجموعه کتابی به تنهایی قادر به رفع نیازهای آموزشی هیچ هنرجویی نیست. هر متد آموزشی در کنار یک مربی دارای دانش کافی، مجرب، دوراندیش و دلسوز کارایی لازم را خواهد داشت.

در صورت تمایل می توانید این مجموعه را با ارسال ایمیل به ناشر مؤلف آن سفارش دهید.