از گروه موسیقی تلفیقی تا فیلارمونیک سپهر

پایه گذاری گروه موسیقی سپهر

گروه موسیقی سپهر را به منظور انجام فعالیت های مستقل موسیقایی و اجرای ژانرهای مورد علاقه، با همراهی جمعی از دوستان عزیزم، پایه گذاری کردم و نخستین جلسه تمرین این گروه با یازده عضو در کانون فرهنگی دانشگاه شهید باهنر کرمان در دهم آذرماه 1384 برگزار شد. آغاز فعالیت این گروه در ژانرهای تلفیقی موسیقی پاپ و سنتی بود و در تیرماه سال 1385 در زمان تصدی آقای حسین خسرویان بر انجمن موسیقی استان کرمان با شماره ثبت 1372 این گروه به ثبت رسمی رسید؛ اما به دلیل آشفتگی های موجود در مستند سازی های دفتر انجمن موسیقی استان، تاریخ ثبت 1387 عنوان شده است.

طی سال های ابتدایی تأسیس این گروه به اجراهای مناسبتی و همیاری در برگزاری مراسمات رسمی پرداخت و از جمله مهمترین برنامه های آن برگزاری و شرکت در دو مراسم بزرگداشت یاد مرحوم مهندس علیرضا افضلی پور بنیان گذار دانشگاه کرمان در سال های 1385 و 1386 در تالار شهر کرمان با همکاری انجمن علمی دانشجویان مهندسی عمران دانشگاه کرمان را می توان نام برد. در مردادماه 1388 نخستین کنسرت رسمی این گروه در تالار عماد شهر کرمان با عنوان زمین و تمدن، به منظور آگاه سازی افکار عمومی نسبت به خطرات زیست محیطی و عواقب گرمایش زمین، با همکاری انجمن علمی دانشجویان مهندسی عمران دانشگاه کرمان برگزار گردید. در پی مشغله های تحصیلی فراوان پس از مردادماه 1388 تا تیرماه 1391 فعالیت خاصی در گروه موسیقی سپهر انجام نشد.

خانه موسیقی سپهر

در تابستان 1391 و در پی جدی تر شدن فعالیت آموزشی بنده در زمینه موسیقی، گروه موسیقی سپهر و برنامه های اجرایی آن جنبه آموزشی به خود گرفته و در پی اهداف آموزشی و شکل برنامه ریزی، تصمیم بر بنیان گذاری مجموعه ای تحت عنوان خانه موسیقی سپهر گرفته شد. اهداف خانه موسیقی سپهر را می توان این گونه خلاصه نمود: برنامه ریزی فعالیت های آموزشی موسیقایی به شکل مستقل و دارای برنامه ریزی هدفمند و پیشبرد اهداف عام المنفعه از جمله برگزاری همایش ها و کنسرت ها برای جمع آوری کمک های مردمی و معرفی خیریه های شهرستان کرمان که در انجام فعالیت های خود از جدیت و هدفمندی لازم برخوردار هستند.

در پی 10 سال فعالیت خانه موسیقی سپهر و پیش از همه گیری ویروس کووید 19 خانه موسیقی سپهر موفق به برگزاری 10 کنسرت و همایش خیریه شده که ارزش مالی کمک های جمع آوری شده برای خیریه ها، در این مجموعه برنامه معادل رقمی بالغ بر سه میلیارد ریال می باشد. علاوه بر این، مجموعه خانه موسیقی سپهر در برنامه های آموزشی خود موفق به پرورش موسیقی دوستانی شده که تا کنون موفق به کسب بیش از 40 عنوان اول در جشنواره های ملی و استانی موسیقی شده اند.

همایش خیریه بهمن ماه 1393

همایش خیریه بهمن ماه 1394

همایش خیریه آذرماه 1396

همایش خیریه دی ماه 1397

در پی توسعه اهداف خانه موسیقی سپهر، از تابستان 1395 تصمیم به پایه گذاری گروه های متعدد موسیقی در ژانرهای تخصصی تر و تفکیک حوزه فعالیتی گروه ها گرفته شد. این روند با ثبت آنسامبل ملی هونیاک در آذرماه 1396، آنسامبل کودکان رنگین کمان به سرپرستی سرکار خانم بهناز نقیبی در اواخر زمستان 1396 پی گرفته شد. آنسامبل ملی هونیاک در برنامه خیریه سال 1396 خانه موسیقی سپهر برای نخستین بار بر روی صحنه رفت و در پی آن دو کنسرت خیریه در مردادماه و آذرماه 1398 در تالار ایرج بسطامی شهر کرمان برگزار کرد. آنسامبل رنگین کمان نیز در همایش های خیریه سال های 1396 و 1397 به اجرا پرداخت که اجرای چشم گیر آن ها به شدت مورد استقبال عموم قرار گرفت. آنسامبل بانوان خورشید نیز از سال 1396 فعالیت خود را به سرپرستی خانم نقیبی آغاز نمود و در سال 1396 در همایش خیریه خانه موسیقی سپهر همراهی داشت. روند ثبت رسمی این گروه به دلیل شیوع کوید 19 در سال 1398 و تعطیلی فعالیت گروه های خانه موسیقی دچار اخلال شد.

آنسامبل ملی هونیاک کنسرت آذرماه 1398

آنسامبل کودکان رنگین کمان همایش خیریه آذرماه 1396

آنسامبل بانوان خورشید همایش خیریه آذرماه 1396

فیلارمونیک سپهر

در پی گسترش اهداف و تلاش برای افزایش سرعت توسعه موسیقی فاخر در شهر کرمان تابستان 1396 و پس از ضبط نخستین آلبوم موسیقی خود با اعضای ارکستر سمفونیک تهران و نوازنده های تراز اول ایران، تصمیم بر پایه گذاری یک انجمن فیلارمونیک در شهر کرمان گرفتم. متأسفانه در طی دو سال و پس از مذاکره و برگزاری جلسات و نشست های متعدد با دوستان اهل موسیقی نتیجه مطلوب حاصل نشد. اما پس از اجراهای موفق آنسامبل ملی هونیاک و رشد هنرجویانم و رسیدن تعداد اعضا به حد مطلوب (اما متاسفانه شیوع بیماری کرونا این روند را با اخلال فراوان مواجه کرد) در فروردین ماه 1400 موفق به هم اندیشی و تثبیت اساس نامه ای در بین اعضای اولیه فیلارمونیک سپهر شدیم.

جلسه اعضای انجمن فیلارمونیک سپهر فروردین ماه 1400

نخستین اقدام برای رسیدن به اهداف این فیلارمونیک فراهم آوردن مکانی برای گردهمایی اعضا و برگزاری جلسات در دوران پاندمی بود که با موافقت اعضای خانواده آزادگان این مکان بر پشت بام ساختمان آن ها (با کمک و هزینه های این خانواده) در خیابان بهارستان کرمان احداث گردید. پس از محیا شدن فضای تمرین و گردهمایی برنامه های جمعی فیلارمونیک سپهر نیز آغاز گردید.

از جمله نخستین برنامه ها که تا کنون ادامه داشته، برنامه های آموزشی شب های موسیقی برای بالا بردن سطح آگاهی موسیقایی عموم از مسائل تخصصی موسیقی است. در این شب ها (23 شب اجرا شده) تا کنون مطالبی چون آشنایی با موسیقی دستگاهی ایران (ارایه دهنده سینا نجم الدینی نوازنده و مدرس تار و سه تار)، آشنایی با تاریخ موسیقی کلاسیک (ارایه دهنده امید آزادگان نوازنده و مدرس موسیقی و احسان ثمره طاهری آهنگساز و مدرس موسیقی)، آشنایی با سازهای ایرانی و تاریخچه آن ها (ساز تنبک ارایه دهنده شهروز شعاعی نوازنده و مدرس سازهای کوبه ای، ساز تار ارایه دهنده سینا نجم الدینی نوازنده و مدرس تار و سه تار)، آشنایی با گیتار کلاسیک (ارایه دهنده محمد خسروی دانش کارشناس ارشد و مدرس گیتار کلاسیک)، آشنایی با موسیقی عصر جدید (ارایه دهنده احسان ثمره طاهری آهنگساز و مدرس موسیقی)، آشنایی با موسیقی فانک (ارایه دهنده امیرحسین فرودنیا، نوازنده و مدرس گیتار الکتریک) و دنیای شگفت انگیز اپرا (ارایه دهنده امید آزادگان نوازنده و مدرس موسیقی) به دوستداران موسیقی ارایه شده است.

شبهای موسیقی، شب گیتار کلاسیک ارائه محمد خسروی دانش

با پرداخت حق عضویت از سوی اعضای محترم فیلارمونیک، درآمد حاصل از برگزاری شب های موسیقی و در اختیار گذاشتن امکانات ضبط از سوی اینجانب برنامه های کمک به ضبط و تولید آثار ارزشمند موسیقایی و پخش آن ها پس از اخذ مجوزهای لازم آغاز گردید که حاصل آن بر روی سایت های معتبر و دارای مجوز از سوی وزارت ارشاد قرار داده شده است.

در بهار 1401 و در پی افزایش شدید قیمت کتاب های تخصصی موسیقی و کاهش قدرت خرید هنرجویان، تصمیم بر احداث کتابخانه تخصصی موسیقی در محل ساختمان خیابان بهارستان گرفته شد. با انجام هزینه ای بالغ بر یک میلیارد ریال از سوی خانواده آزادگان با مناسب سازی و طراحی فضا توسط شرکت ویلانو فضای این کتابخانه تجهیز و در پاییز 1401 آماده بهره برداری شد. اینجانب هم در نخستین قدم با اهدای بیش از 200 جلد کتاب چاپی و بیش از 1000 جلد کتاب الکترونیک و بیش از 400 ویدئوی اجرا شده از آثار فاخر موسیقی کلاسیک مجموعه را آماده استفاده عموم نمودم. هر ماه از محل درآمدهای آموزشی فیلارمونیک سپهر بنا بر نیازهای عمومی اعضا، کتاب های جدید خریداری شده و به این مجموعه ارزشمند افزون می گردد.

آنسامبل فیلارمونیک سپهر (گروه موسیقی سپهر) نیز هم اکنون به سرپرستی و مدیریت هنری اینجانب و رهبری احسان ثمره طاهری و بنده در حال تمرین رپرتواری از دنیای پر بار موسیقی کلاسیک و آماده سازی برای اجرای کنسرت هایی در آینده می باشد. این آنسامبل که در فرم ارکستر مجلسی شکل گرفته است شامل 5 نوازنده ویولن اول، 4 نوازنده ویولن دوم، 4 نوازنده ویولا، دو نوازنده ویلنسل، یک نوازنده پیانو و یک نوازنده هارپ است.

فیلارمونیک سپهر برای پیشبرد اهداف بزرگ خود در دستیابی به ارکستر و آنسامبل های با کیفیت مطلوب تا کنون اقداماتی در زمینه دعوت از اساتید بزرگ سازهای زهی انجام داده است. حضور استاد رضا عالمی کنسرت مایستر ارکسترهای سمفونیک و ملی ایران در سال 1397 در شهر کرمان یکی از این تلاش ها بوده است. برقراری ارتباط با اساتید برجسته سازهای زهی آرشه ای در سطح جهانی هم اکنون در دستور کار این فیلارمونیک قرار دارد. همکاری با آکادمی موسیقی بتهوون و برگزاری فستیوال چهارفصل از مهمترین اقدامات این فیلارمونیک است. تا کنون اساتید برجسته ای همچون پروفسور ستاره ناژفر-نحوی، پروفسور رضا ناژفر اساتید دانشگاه های وین و اینسبورگ در اتریش و دکتر سیسیلیا فلورنسیا گارسیا از آرژانتین با این فستیوال آموزشی-رقابتی همکاری پیوسته داشته اند.